NAMAZDA ADAP

NAMAZDA ADAP
ALPEREN GÜRBÜZER

Namazda adabın terki günah sayılmaz, lakin yapılması efdaldir, daha çok sevap kazanmaya sebepdir. Bunun içindir ki; namaz ancak kalp huzuru iledir denilmiştir. Tadili erkâna uygun namaz kılmak makbül olanı.
Namazın adapları:
—Her haliyle sükûnet içinde bulunmak; huzuru ilahide bulunma duygusu içerisinde bütün
rükunlarda mutmain halini yakalamalı.
—Üst elbiseyi, yani gömleği, açık bulundurmayıp iliklemek; dünyevi işlerimizde bile bir
Amirin kapısını çaldığımızda ceketimizin önünü ilikleriz, niye? Makamına saygıdan dolayı. O halde Namazla Miraca yükseldiğimizde yüce makamların kapısını çalarken herhalde pejmürde bir vaziyette değil, edeben her halimizle çıkmamız gerektir elbet.
— Kıyamda iken secdeye bakmak Ki her bakış O’nu hatırlatır,
—Rükû halinde ayakların üzerine bakmak,
—Secdede burnun iki yanına bakmak Ki alnı zemine değdiğimizde Allah’a yakinliğimız artar,
—Otururken kucağa bakmak,
—Selamda sağ ve sol omuzlara bakmak; Allah’ın selamı ile sağımızda solumuzda bulunanlara esenlik oluruz adeta,
—Namazda esnerken gerekirse dişlerimizle ısıraraktan ağzı kapamak, mümkün olmazsa sol
Elinin arkası ile kapamak. Uyuklamak hali huzurda rehavete sürükler, herdem, heran O’nunla olmaya sekte vurur. Bazı âlimlere göre; ayakta esneme meydana gelmişse sağ el ile, değilse sol el ile kapamak gerektiğini söylemişlerdir. Esnemek namaz dışında da adapsızlıktır, çünkü. Esnemenin sebebi şeytandan kaynaklanması gerçeğidir, Peygamberler bundan mahfuzdurlar. Bu nedenle esnemeyi def etmenin bir yöntemi de, Peygamberlerin hiç esnemediğini düşünmektir, Ya da Alah Rasulü esnemezdi diye hayal etmekde olur.
—Öksürüğü ve geğirmeyi mümkün olduğu kadar gidermek adaptandır. Özürsüz
öksürmek namazı bozar çünkü.
—Müezzin; ‘hayya alel felah’(haydiin felaha) derken imam ve cemaatın ayağa kalkması
Adaptandır.
Velhasıl; bütün adaplar saygı belirtileri olup dinidir. Adap sadece namaza mahsus değil
Rasulüllahın davranışlarını ölçü edinmekde adaptandır. Bir kimse kıldığı namazlardan tad alamıyorsa, adaplarına riayet etmemesinden kaynaklandığını bakmasında fayda var. . Adap edebin cemidir, yani kapsamıdır vesselam.